highly-sensitive-person-1050×629

Mini-mindfulness: een simpele oefening om het hoofd koel te houden

Heb je wel eens last van zenuwen? Natuurlijk, wie niet?! Zeker als je een eerste date hebt of zelfs een tweede of derdeā€¦En dan is het ook nog eens zomer, waardoor de temperaturen extra hoog oplopen. Niet alleen buiten, maar ook die van je eigen lichaam. Om het hoofd koel te houden, geven we je daarom een simpele mindfulness oefening waarmee je direct kunt ontspannen.

Wat is mindfulness?

Mindfulness, je hebt het misschien al eens eerder gehoord. Steeds meer mensen beoefenen mindfulness, simpelweg omdat het de meest goedkope, effectieve en beschikbare manier is om Ć  la minute je hoofd leeg te maken en je lichaam te kalmeren.

Het is een manier om even volledig met je aandacht in het moment te zijn. Zonder jezelf te laten meenemen door gedachten over het verleden of over de toekomst. Mindfulness is eigenlijk meditatie, maar dan in een modern jasje gestoken.

De volgende oefening is perfect om te doen vlak voordat je een date hebt, wanneer je merkt dat de stress je even teveel wordt, of zelfs tijdens een spannende afspraak (met je ogen open kan het ook!). Als je eerst thuis oefent, kun je het later overal toepassen.

Simpele mindfulness oefening

Zorg voor een rustige omgeving waar je even niet gestoord kunt worden. Zet de timer op 10 minuten.

  • Ga zitten in een comfortabele houding. Je kunt op een stoel zitten of op een kussen op de grond. Houd in ieder geval je knieĆ«n op hetzelfde niveau of lager dan je heupen zodat je knieĆ«n niet worden overbelast.
  • Houd je rug recht en probeer niet tegen de muur of de stoel te leunen, anders heb je de neiging om in slaap te vallen.
  • Laat je handen in je schoot rusten en sluit je ogen.
  • Ontspan je gezicht: ontspan je voorhoofd, laat je wenkbrauwen naar beneden zakken, ontspan je mond en laat je onderkaak wegvallen van je bovenkaak.
  • Voel hoe je bovenlichaam op en neer beweegt op het ritme van je ademhaling.
  • Voel hoe je buik opzet als een ballon wanneer je inademt, en weer leegloopt wanneer je uitademt.
  • Blijf nu met je aandacht bij de fysieke beweging van je buik op je ademhaling.
  • Wanneer je merkt dat je afdwaalt, breng dan zonder te oordelen je aandacht weer terug.

In het begin vind je mediteren misschien lastig of denk je dat je niet kunt mediteren. Er komen gedachten op zoals ā€œIk heb hier helemaal geen tijd voor. Ik kan beter boodschappen gaan doen of het huis opruimenā€. Dit is normaal. Laat die gedachten er zijn en blijf gewoon zitten.

Hoe vaker je het doet, hoe makkelijker het is. Zo ben jij straks de rust zelve, hoe heet je date ook wordt!

ā€œonline



There are no comments

Add yours

%d bloggers like this: