Screen Shot 2018-10-10 at 10.25.15

De klik

Zonder enige wetenschappelijke onderbouwing, durf ik te beweren dat het woord de “Klik” het meest voorkomende woord in presentatieteksten onder digitale daters is. Wie zich in de sferen van online daten begeeft, komt dit woord geheid vroeg of laat tegen. Of misschien heb je het woord zelf weleens gebruikt in zinnen als “Net als iedereen hier ben ik op zoek naar die spreekwoordelijke klik” of “Ik houd van doortastende en energieke types, maar de klik is het belangrijkste”.

Juist omdat dit woord zo vaak gebruikt wordt, is het de vraag of iedereen er hetzelfde mee bedoelt. De één schrijft “als de klik er is, gaan we gezellig een dagje uit” terwijl voor een ander tijdens een bakkie koffie bezien kan worden of de klik er is (“zo niet, dan hebben we toch effe gelachen”). Als je er zo naar kijkt, is de betekenis van het woord losser en ongedwongener dan voor mensen die met “de klik” vooral denken aan samen dozen uit de schappen bij Ikea te tillen om de nieuwe woning in te richten dan wel een witte lange jurk met kanten mouwen als volgende stap van de klik zien.

Tussen samen in een koffiekopje roeren en de schroefjes van de in elkaar te zetten boekenkast aangeven, zit een groot verschil. Vandaar waarschijnlijk dat er veel verschillende benamingen worden gebruikt voor “de klik”…aantrekkingskracht, chemie, match made in heaven, soulmate. Een uurtje vrij maken om iemand te ontmoeten bij Starbucks zal ook wel lukken zonder dat er sprake is van chemie. Om samen een bruidstaart versierd met roze rozen aan te snijden, zit je waarschijnlijk meer in het spectrum “match made in heaven”.

What’s in a name? Als de klik er is, geeft dat hoe dan ook energie, plezier en hoop. Uit de social psychologie is gebleken dat we eerder een klik hebben met mensen met wie we overeenkomsten hebben en interesses delen. In dat geval is er sprake van herkenning van iemand die dichtbij onszelf ligt. Ook ontstaat er gemakkelijker een klik met mensen die ons leuk vinden en accepteren zoals we zijn. Het kost je dan minder moeite om die persoon op jouw beurt ook leuk te vinden en als vanzelf stel je je meer open voor de beginnende relatie.

En dat is dan wellicht het voordeel en gemak van online daten. Het diepere en wetenschappelijk onderzochte hoe en waarom van een klik speelt (nog) geen rol. Voor een eventuele klik, klik je slechts op de knop “versturen”!

“online



There are no comments

Add yours

%d bloggers like this: